EL MÈTODE DALCROZE

El
Mètode Dalcroze és un mètode creat per el pedagog suís Emile-Jaques Dalcroze (1865-1950).
Al
1982 Emile-Jaques Dalcroze va entrar al
Conservatori de Ginebra com a professor de Solfeig, Harmonia i Composició. Es va adonar que els seus alumnes no tenien
sentit rítmic ni oïda i que la música s’estudiava d’una forma molt mecànica i
teòrica
A
partir d’aquí va començar a desenvolupar una Metodologia Pedagògica molt
revolucionària per l’època, i que serà precursora de la Pedagogia Moderna
Activa: on l’experiència passa per
davant de tot aprenentatge i on l’alumne és part activa d’aquest aprenentatge.
El
Mètode Dalcroze parteix de
l’experiència sensorial com a base de tota comprensió intel·lectual. I tot procés d’aprenentatge segueix aquestes
etapes:1. Percepció, vivència, experiència - Cos
2. Comprensió, abstracció, Intel.lectualització, llenguatge - Ment

3. Imaginació, improvisació, creativitat - Utilització dels aprenentatges adquirits.


(….)
El mètode Jaques-Dalcroze es fonamenta sobre tres pilars: la música, el
moviment i la coordinació. Relaciona els moviments naturals del cos, els ritmes
artístics de la música i les capacitats d'imaginació i de reflexió.
Aquest
mètode desenvolupa les aptituds auditives i motores, la memòria i
la concentració; educa la sensibilitat,
l'espontaneïtat i la capacitat de representació
ràpida; estimula la creativitat i
afavoreix una integració harmònica de les facultats sensorials, afectives i
mentals de la persona. Podria definir-se com una gimnàstica integral
del reflex i delconscient.
L'educació
rítmica és, doncs, una pedagogia essencialment activa, que completa l'educació
general. És al mateix temps un mètode d'educació musical i un mètode musical
d'educació.
El
desenvolupament de la sensibilitat musical es fonamenta en l'experiència de
l'individu en relació amb l'espai que l'envolta. La Rítmica Dalcroze
treballa la tècnica musical, l’expressió corporal,
però, per sobre de tot, la relació música-individu. L'estudi de la Rítmica Dalcroze
té, d'una banda, continuïtat natural en l'estudi del llenguatge musical, el
treball d'un instrument i la improvisació musical
i, per l'altra, en les tècniques d'expressió corporal, en la dansa i en la
coreografia. (…)


No hay comentarios:
Publicar un comentario