MÈTODE DALCROZE

EL MÈTODE DALCROZE

El Mètode Dalcroze és un mètode creat per el pedagog suís Emile-Jaques Dalcroze (1865-1950).
Al 1982  Emile-Jaques Dalcroze va entrar al Conservatori de Ginebra com a professor de Solfeig, Harmonia i Composició.  Es va adonar que els seus alumnes no tenien sentit rítmic ni oïda i que la música s’estudiava d’una forma molt mecànica i teòrica
A partir d’aquí va començar a desenvolupar una Metodologia Pedagògica molt revolucionària per l’època, i que serà precursora de la Pedagogia Moderna Activa:  on l’experiència passa per davant de tot aprenentatge i on l’alumne és part activa d’aquest aprenentatge.
El Mètode Dalcroze parteix de l’experiència sensorial com a base de tota comprensió intel·lectual.  I tot procés d’aprenentatge segueix aquestes etapes:

1. Percepció, vivència, experiència - Cos

2. Comprensió, abstracció, Intel.lectualització, llenguatge - Ment





3. Imaginació, improvisació, creativitat - Utilització dels aprenentatges adquirits.





(….) El mètode Jaques-Dalcroze es fonamenta sobre tres pilars: la música, el moviment i la coordinació. Relaciona els moviments naturals del cos, els ritmes artístics de la música i les capacitats d'imaginació i de reflexió.
Aquest mètode desenvolupa les aptituds auditives i motores, la memòria i la concentració; educa la sensibilitat, l'espontaneïtat i la capacitat de representació ràpida; estimula la creativitat i afavoreix una integració harmònica de les facultats sensorials, afectives i mentals de la persona. Podria definir-se com una gimnàstica integral del reflex i delconscient.
L'educació rítmica és, doncs, una pedagogia essencialment activa, que completa l'educació general. És al mateix temps un mètode d'educació musical i un mètode musical d'educació.
El desenvolupament de la sensibilitat musical es fonamenta en l'experiència de l'individu en relació amb l'espai que l'envolta. La Rítmica Dalcroze treballa la tècnica musical, l’expressió corporal, però, per sobre de tot, la relació música-individu. L'estudi de la Rítmica Dalcroze té, d'una banda, continuïtat natural en l'estudi del llenguatge musical, el treball d'un instrument i la improvisació musical i, per l'altra, en les tècniques d'expressió corporal, en la dansa i en la coreografia. (…)





No hay comentarios:

Publicar un comentario